Brutale vlerk

Het Tweede-Kamerlid Duisenberg ( VVD ) schaart zich in de rij van politici en bestuurders  die leraren kleineren en de schuld geven  van de problemen in het onderwijs. Het gaafste voorbeeld was tot nu toe dhr Deetman, als minister de man van de grote salarisverlagingen in het voortgezet onderwijs,  die daarover ontstemde leraren zalvend voorhield: ‘Het heeft alles te maken met de bereidheid je voor de samenleving in te zetten.’

Het Kamerlid Duisenberg meent dat minder dan de helft van de leraren geïnspireerd is ( Trouw, 10 juni ). Hij wil dat de Kamer vandaag afspreekt dat over vijf jaar alle leraren goed kunnen lesgeven èn kunnen omgaan met verschillen in de klas. Lees verder Brutale vlerk

Voor de kat zijn staart

Het is te hopen dat de troebelen aan de Universiteit van Amsterdam aanleiding zijn om eens goed na te denken over het doel van wetenschappelijk onderwijs en over onderwijs in het algemeen.

Immers, onderwijs wordt steeds meer een consumptiegoed, een goed dat je wilt hebben zoals je een auto wilt hebben en dat verkrijgbaar is tegen een bepaalde prijs. Het woord ‘rendementsdenken’ past niet alleen bij universiteitsbestuurders en politici, maar evenzeer bij studenten en hun ouders.

Dat is niet alleen in Nederland zo: het is een internationaal verschijnsel. Dat blijkt onder meer uit een speciale bijlage in ‘The Economist’ van 28 maart j.l. waarin de ontwikkeling internationaal wordt gevolgd en vergeleken. Lees verder Voor de kat zijn staart

Juryrapport Klassieke Olympiaden 2015

Grieks leerlingen

Het eerste slachtoffer van de Trojaanse Oorlog is niet Protesilaos, maar Ifigeneia. Wie kent het verhaal niet? Zij moet geofferd worden om de Griekse vloot te laten vertrekken, met gunstige winden achter roem, buit en Helena aan. Het jonge meisje wordt naar Aulis gelokt omdat ze denkt met Achilles te mogen trouwen, maar wordt een bruid van Hades. Ifigeneia toont zich een ware dochter van Hellas en laat zich – zoals het een offerdier betaamt – met volle instemming naar het altaar leiden. In een pijnlijk actuele monoloog verklaart ze van harte bereid te zijn te sterven in de strijd van west tegen oost. En op het cruciale moment wordt ze weggehaald door Artemis en verplaatst naar Tauris. Maar dat is een ander verhaal. Lees verder Juryrapport Klassieke Olympiaden 2015

Team van Haagse gymnasiaste wint 1000 euro in Franse radio quiz

Op donderdag 19 maart jl. namen elf leerlingen deel aan de opname van het Franse radioprogramma ‘Le jeu des 1000 euro’ bij de Alliance Française. Dit is een van de oudste radioprogramma’s in Frankrijk (begonnen als Cent mille francs par jour en sinds 1958 zes dagen per week uitgezonden op France Inter).
Het spel bestaat uit een serie vragen op het gebied van cultuur aan een team van twee kandidaten. Deze kunnen hiermee een geldbedrag behalen van uiteindelijk 1000 euro, wat de twee genoemde leerlingen ook lukte. Lees verder Team van Haagse gymnasiaste wint 1000 euro in Franse radio quiz

Scholae Latinae op het Cygnus

Op vrijdag 27 maart 2015 vindt voor de tweede keer een bijzonder evenement plaats op het Cygnus Gymnasium: de zogeheten Scholae Latinae. Enkele tientallen Cygnianen uit het 1e t/m het 6e leerjaar krijgen die gehele dag Latijnse les in het Latijn.

Ook leerlingen van o.a. het Ignatius, het Vossius en het Stedelijk gymnasium Arnhem zijn uitgenodigd deel te nemen aan deze dag die wordt georganiseerd in samenwerking met Athenaeum Illustre, Addisco Onderwijs en Accademia Vivarium Novum te Rome.De docenten zullen tijdens deze lessen geen Nederlands spreken, al was het maar omdat een aantal docenten afkomstig is uit Spanje, Italië en Bulgarije. Ergo tantum Latine! Lees verder Scholae Latinae op het Cygnus

De geschiedenis herhaalt zich

Ik heb eigenlijk nooit geloofd in die uitspraak maar nu, met de bezetting van het Maagdenhuis, moet ik me gewonnen geven.

Die herhaling wordt denk ik mede mogelijk gemaakt doordat de bestuurders geen historisch besef hebben. Daarom denken ze dat ze ‘managers’ zijn zonder in te zien dat ze veel meer weg hebben van ouderwetse regenten, d.w.z. een groep mensen die de toegang tot de eigen klasse zoveel mogelijk beperkt houdt tot ‘ons soort mensen’, die elkaar ook al kennen uit andere ‘gremia’ en onderling de banen verdelen. Lees verder De geschiedenis herhaalt zich

Over onbenul en gekte

Karl Dittrich is voorzitter van de Vereniging van Universiteiten. Ik weet niet of dat een baan van betekenis is maar hij zegt in het blad Didaktief wel een paar dingen die vermeldenswaard zijn. Over de onderwijskunde: ‘In het onlangs verschenen sectorplan Onderwijswetenschappen wordt geconstateerd dat het onderzoek in deze en aanpalende disciplines heel weinig gericht is op de problemen die docenten en leerkrachten in hun praktijk ondervinden. Dat is eigenlijk een schande. De Nederlandse onderwijsonderzoekers hebben wereldwijd een heel grote naam, maar hun impact op het onderwijs in Nederland is miniem.’(Didaktief, maart 2015) Lees verder Over onbenul en gekte

Een duidelijke koers

Voor buitenstaanders moet de discussie over de rekentoets wel lijken op een bizarre klucht. Frappant is daarbij dat wanneer nu eens één keer alle onderwijsorganisaties op één lijn zitten, de regeringspartijen toch de invoering doorzetten. Waarom? Geen idee, zou je zeggen want zelfs iemand als staatssecretaris Dekker kan hier geen goede sier mee maken. Hij kan weten dat als het veld niet positief is over onderwijskundige maatregelen deze nooit met succes worden ingevoerd. Lees verder Een duidelijke koers

Certamen Septentrionale op de Lindenborg

Wat was het woensdag 11 februari op de Lindenborg een inspirerende en intellectueel uitdagende dag! Voor alweer de vierde keer werd daar de Noordelijke Vertaalwedstrijd Grieks en Latijn voor gymnasiasten uit de bovenbouw gehouden. Er kwamen van 17 verschillende scholen uit de drie Noordelijke provincies ruim 70 leerlingen uit vijfde en zesde klassen, samen met hun ca. 30 docenten klassieke talen. Lees verder Certamen Septentrionale op de Lindenborg