We lopen vreselijk achter

Uiteraard heb ik met veel instemming en waardering het artikel over Jeanet Meijs in BNDeStem van 23 oktober gelezen. Wat zij zegt over de dramatische achteruitgang van het Nederlandse basisonderwijs is helaas bij leden van BON al heel lang bekend. Enkele citaten:” De kwaliteit van de Pabo holt al dertig jaar achteruit. Zonder leerkrachten die hun vak verstaan, zal het onderwijs en het geestelijke klimaat op school verder vervlakken en verloederen. Verwerving van kennis en vaardigheden vereist concentratie, training, herhaling en discipline.’

Maar, zo stelt ze vast: “Alles draait om zelfontplooiing. De leerling als regisseur van zijn eigen leerproces. Geloof me, dat is volstrekte lariekoek. Kinderen kunnen dat helemaal niet.’

Wat me ook frappeerde, ik wist niet dat het zo erg was: ‘Er studeren tegenwoordig meer psychologen en onderwijskundigen af dan leerkrachten. Veel van die mensen  krijgen een baan bij instellingen die het onderwijs zijn binnengedrongen en hebben er geen baat bij om de klok rigoureus terug te zetten.’

Wat voor mij, afkomstig uit het middelbaar onderwijs, helaas ook vaststaat, is  dat de neergang daar zeker niet minder is. Je kunt toch niet bouwen op een ruïne ?

  We lopen vreselijk achter want dit proces is al zeker dertig jaar gaande.

Ondertussen is het niet alleen het algemeen vormend onderwijs dat door de ‘vernieuwingen’ getroffen is maar ook het technisch onderwijs . Een onthullend artikel hierover in de V.P.R.O. Gids van 23 oktober.

Er is een schreeuwend tekort aan goed opgeleide mensen in de techniek en de ICT: ‘Elektriciens, loodgieters, dakdekkers, timmermannen, monteurs: ze zijn niet te vinden.’

Eén van de projecten die nu vanuit het bedrijfsleven zelf is opgezet, voorziet in het opleiden van statushouders, asielzoekers met ( tijdelijke) verblijfsvergunning. Die doen het goed: ze zijn gemotiveerd, werken hard en punctueel en , ze gaan straks goed verdienen.

Enfin, je vraagt je af hoe lang het nog duurt voordat degenen die verantwoordelijkheid dragen voor het landsbelang inzien dat het onderwijsbeleid radicaal anders moet?

J.C. Traas