Vrienden van het Gymnasium

Latest Posts

Bevlogen leraar is overbodig

In NRC Handelsblad van 30 november het verhaal van Martin Broersen, een leraar die op het verkeerde moment op de verkeerde plaats was. In het begin van de jaren tachtig kon hij als leraar nog goed functioneren, zijn kennis en zijn idealisme in de praktijk brengen. Hij was enthousiast voor de Nederlandse literatuur, droeg de Gijsbrecht van Vondel voor, stelde eisen.

Maar door de maatregelen van Deetman en Netelenbos werd het opleidingsniveau van leraren aangetast. Nieuwe leraren vonden literatuuronderwijs onbelangrijk – ze dachten heel anders over de kwaliteit van het onderwijs. Broersen kreeg te horen dat hij geen leraar meer was maar coach. (meer…)

Verheffingsmachine

Mevr Bussemaker, de minister van Onderwijs, meent ‘ dat de verheffingsmachine die het onderwijs heel lang geweest is, bedreigd wordt.’( Trouw, 28 oktober)

Hoewel zij niet voor een stelselwijziging pleit ( de middenschool) is zij toch bezorgd over de huidige ontwikkelingen: ‘De opdracht van het onderwijs is om grote tegenstellingen tussen groepen mensen tegen te gaan. Het onderwijs moet een plek bieden voor binding in de samenleving.’( Trouw, 28 oktober)

Een mooi ideaal, dat moet gezegd. Maar in Nederland hebben wij vrijheid van onderwijs, juist om verschillende groepen de gelegenheid te geven hun eigenheid te beleven en zich te profileren, zoals onder andere Islamitische scholen dat doen. Naast deze vrijheid op basis van levensovertuiging heeft de overheid aan de scholen een grote mate van autonomie gegeven. Vanaf de jaren negentig beslissen de schoolbesturen in belangrijke mate over de hoogte van het salaris, de bevoegdheid van leraren en de besteding van het budget.

Mevr. Bussemaker weet waarschijnlijk wel wat veel besturen met die autonomie hebben gedaan: om te beginnen goed voor zichzelf gezorgd, met mooie directiekamers, meer assistenten, hogere salarisschalen. Sommige besturen gingen met geld spelen – en verspeelden het. Het gelag werd betaald door de leraren: grotere groepen of minder uren, of ontslag. Tja, zaken zijn zaken.

En wat gebeurt er als dientengevolge de leerlingen slecht voorbereid worden op het examen? Juist, dan gaan degenen van wie de ouders het kunnen betalen naar huiswerkinstituten en examentrainingen op commerciële basis.

Bovendien, doordat leraren, in het bijzonder academici, in het middelbaar onderwijs slecht betaald worden is het intellectuele niveau van de leraren  aan het dalen, trouwens ook in het hbo. Daar liggen lang niet alle schoolleiders wakker van: onbevoegde leraren en parttimers hebben veel minder snel kritiek op het beleid van de directie en dat is wel zo prettig.

Nu zou mevr  Busssemaker, die ons vanaf een statiefoto in Trouw vriendelijk verontschuldigend aankijkt , kunnen besluiten om de strijd aan te gaan met de besturen en de bekostigingssystematiek zodanig aan te passen dat de leraren erop vooruit gaan, niet alleen in salaris en arbeidsvoorwaarden maar ook in status en rechten. En dan zouden ze misschien ook aanspreekbaar worden voor idealistische oproepen – maar aan een drenkeling ga je niet vragen om het Wilhelmus te zingen.

Mevr Bussemaker kan en wil er niets aan doen: ’ Het werkt niet om van bovenaf veranderingen op te leggen, Ik wil eigenaarschap ( sic) van scholen stimuleren.’

Dan moet je ook niet zeuren.

J.C. Traas

Durft u het aan?

Lang geleden vertelde de kastelein van café Zwarts in Amsterdam mij, dat hij zijn zoon had laten testen door Prof Waterink. Dat was destijds een bekende pedagoog.
Waterink’s conclusie was ongeveer als volgt: ‘Een aardige jongen, geen hoogvlieger maar hij kan een goede timmerman worden.” ‘En’, zei zijn vader: ‘dat is hij ook geworden’.

Zo gaat het dus niet meer. De meeste ouders willen méér voor hun kinderen. De kop boven een artikel in NRC Handelsblad van 11 augustus is: ‘Dat kind móet en zál slagen.’ Ouders geven steeds meer geld uit om hun kind een zo hoog mogelijk onderwijstype te laten volgen. In het Nederlandse ‘middle-class’ milieu is vwo de norm geworden. Als de ouders eraan twijfelen of hun kinderen het beoogde niveau wel aankunnen, zijn er tal van mogelijkheden: huiswerkbegeleiding, bijles, examentraining enz.
Het kind wordt ‘maakbaar’ geacht en moet dus op het hoogste niveau gebracht worden. Het moet ‘hoogopgeleid’ worden anders is er sprake van een mislukking. (meer…)

Intellectueel en elitair

Het Haagse gymnasium ‘Sorghvliet’ zal niet ontevreden zijn  met de gratis publiciteit die de komst van de kroonprinses met zich mee brengt. De journalist David Bremmer, zelf oud-leerling, probeerde wat meer te weten te komen over deze school (BN DeStem, 22 augustus). De inlichtingen die hij kreeg zijn voor de doorsnee lezer ongetwijfeld zeer bevredigend, voor iemand die het onderwijs van binnen en van buiten kent, enigszins bedenkelijk.

Eén van de leraren, een classicus, noemt als pré van deze school ‘ het aantal afvallers dat vergeleken met andere gymnasia extreem laag ligt.’
Zo, dat is mooi. Komt dat door een streng toelatingsbeleid? Of door aanpassing van de eisen? (meer…)

Algemene Ledenvergadering 2015

De Vereniging Vrienden van het Gymnasium nodigt al haar leden uit voor het bijwonen van de Algemene Ledenvergadering 2015.

Informatie

Datum:            zaterdag 11 juli  a.s.
Tijd:                11.30 – 17.00 uur
Locatie:           Amsterdam, Allard Pierson Museum  Nina van Leerzaal.
Adres:             Oude Turfmarkt 127, 1012 GC Amsterdam
Toegang:         Indien u beschikt over een geldige Museumjaarkaart beschikt, neemt U deze dan mee t.b.v. entrée’s Museum en Paleis op de Dam. Indien niet dan komen deze kosten uiteraard voor rekening van de Vereniging.

Programma

11.00 uur        Ontvangst met koffie en thee

11.30 uur        Formele gedeelte jaarvergadering

12.15 uur        Bezoek aan de tentoonstelling ‘Griekse Collectie’

12.45 uur        Lunch

13.45 uur        Lezing ‘De klassieken als rode draad’ door kunsthistorica drs. Esther Uijtdehaage (Addisco Onderwijs). Deze lezing vormt een inleiding op het bezoek aan het Paleis op de Dam. Daarbij zal zij ingaan op de stadhuis- en paleisperiodes. Het hoofdthema van de lezing en de rondleiding is de herleving en doorwerking van de klassieke oudheid in het Paleis op de Dam.

14.30 uur        Wandeling naar Paleis op de Dam

14.45 uur        Rondleiding Paleis op de Dam door Esther Uijtdehaage en Casper Porton (Addisco Onderwijs)

15.45 uur        Einde bezoek Paleis op de Dam; teruglopen naar Allard Pierson Museum

16.00 uur        Borrel in Museumcafé Allard Pierson Museum

Bereikbaarheid

Openbaar Vervoer

Het Allard Pierson Musem is bereikbaar vanaf het Centraal Station met tram 4, 9, 16 en 24. Uitstappen halte: SPUI

Het museum is goed toegankelijk voor minder validen en beschikt over één invalidenparkeerplaats direct naast de ingang.

Auto

Op zaterdag met de auto naar het Centrum van Amsterdam reizen wordt dringend ontraden. Indien noodzakelijk, dan kunt u in de omgeving van het museum parkeren in de parkeergarages bij de Bijenkorf of de Stopera. Op zaterdag kunt u ook tegen het speciale tarief van € 10,- voor een hele dag (bij een minimale parkeerduur van 4 uur) parkeren in de garage van Prins & Keizer.

Adres: naast Prinsengracht 927 (hoek Vijzelstraat-Prinsengracht), 1017 HL Amsterdam. Tel: 020-4222009

U kunt ook gebruik maken van Park & Ride (P&R): dit zijn plaatsen waar u kunt parkeren voor 1 euro per 24 uur, om vanaf daar naar het centrum te reizen met het OV. Bijvoorbeeld: P&R Zeeburg (Ring-Oost afslag S114). Vandaar kunt u tram 26 nemen naar Centraal Station (vanaf daar:zie boven).

Aanmelden

Vóór 1 juli via: info@gymnasiumnu.nl of het contactformulier.
Wilt u daarbij aangeven of u in het bezit bent van een geldige Museumjaarkaart?

Kosten

Deelname aan deze dag is voor leden van de Vereniging Vrienden van het Gymnasium kosteloos. Na aanmelding ontvangt u voorafgaand de vergaderstukken.

Brutale vlerk

Het Tweede-Kamerlid Duisenberg ( VVD ) schaart zich in de rij van politici en bestuurders  die leraren kleineren en de schuld geven  van de problemen in het onderwijs. Het gaafste voorbeeld was tot nu toe dhr Deetman, als minister de man van de grote salarisverlagingen in het voortgezet onderwijs,  die daarover ontstemde leraren zalvend voorhield: ‘Het heeft alles te maken met de bereidheid je voor de samenleving in te zetten.’

Het Kamerlid Duisenberg meent dat minder dan de helft van de leraren geïnspireerd is ( Trouw, 10 juni ). Hij wil dat de Kamer vandaag afspreekt dat over vijf jaar alle leraren goed kunnen lesgeven èn kunnen omgaan met verschillen in de klas. (meer…)

Voor de kat zijn staart

Het is te hopen dat de troebelen aan de Universiteit van Amsterdam aanleiding zijn om eens goed na te denken over het doel van wetenschappelijk onderwijs en over onderwijs in het algemeen.

Immers, onderwijs wordt steeds meer een consumptiegoed, een goed dat je wilt hebben zoals je een auto wilt hebben en dat verkrijgbaar is tegen een bepaalde prijs. Het woord ‘rendementsdenken’ past niet alleen bij universiteitsbestuurders en politici, maar evenzeer bij studenten en hun ouders.

Dat is niet alleen in Nederland zo: het is een internationaal verschijnsel. Dat blijkt onder meer uit een speciale bijlage in ‘The Economist’ van 28 maart j.l. waarin de ontwikkeling internationaal wordt gevolgd en vergeleken. (meer…)

Juryrapport Klassieke Olympiaden 2015

Grieks leerlingen

Het eerste slachtoffer van de Trojaanse Oorlog is niet Protesilaos, maar Ifigeneia. Wie kent het verhaal niet? Zij moet geofferd worden om de Griekse vloot te laten vertrekken, met gunstige winden achter roem, buit en Helena aan. Het jonge meisje wordt naar Aulis gelokt omdat ze denkt met Achilles te mogen trouwen, maar wordt een bruid van Hades. Ifigeneia toont zich een ware dochter van Hellas en laat zich – zoals het een offerdier betaamt – met volle instemming naar het altaar leiden. In een pijnlijk actuele monoloog verklaart ze van harte bereid te zijn te sterven in de strijd van west tegen oost. En op het cruciale moment wordt ze weggehaald door Artemis en verplaatst naar Tauris. Maar dat is een ander verhaal. (meer…)

Team van Haagse gymnasiaste wint 1000 euro in Franse radio quiz

Op donderdag 19 maart jl. namen elf leerlingen deel aan de opname van het Franse radioprogramma ‘Le jeu des 1000 euro’ bij de Alliance Française. Dit is een van de oudste radioprogramma’s in Frankrijk (begonnen als Cent mille francs par jour en sinds 1958 zes dagen per week uitgezonden op France Inter).
Het spel bestaat uit een serie vragen op het gebied van cultuur aan een team van twee kandidaten. Deze kunnen hiermee een geldbedrag behalen van uiteindelijk 1000 euro, wat de twee genoemde leerlingen ook lukte. (meer…)

Scholae Latinae op het Cygnus

Op vrijdag 27 maart 2015 vindt voor de tweede keer een bijzonder evenement plaats op het Cygnus Gymnasium: de zogeheten Scholae Latinae. Enkele tientallen Cygnianen uit het 1e t/m het 6e leerjaar krijgen die gehele dag Latijnse les in het Latijn.

Ook leerlingen van o.a. het Ignatius, het Vossius en het Stedelijk gymnasium Arnhem zijn uitgenodigd deel te nemen aan deze dag die wordt georganiseerd in samenwerking met Athenaeum Illustre, Addisco Onderwijs en Accademia Vivarium Novum te Rome.De docenten zullen tijdens deze lessen geen Nederlands spreken, al was het maar omdat een aantal docenten afkomstig is uit Spanje, Italië en Bulgarije. Ergo tantum Latine! (meer…)