Vrienden van het Gymnasium

Latest Posts

De geschiedenis herhaalt zich

Ik heb eigenlijk nooit geloofd in die uitspraak maar nu, met de bezetting van het Maagdenhuis, moet ik me gewonnen geven.

Die herhaling wordt denk ik mede mogelijk gemaakt doordat de bestuurders geen historisch besef hebben. Daarom denken ze dat ze ‘managers’ zijn zonder in te zien dat ze veel meer weg hebben van ouderwetse regenten, d.w.z. een groep mensen die de toegang tot de eigen klasse zoveel mogelijk beperkt houdt tot ‘ons soort mensen’, die elkaar ook al kennen uit andere ‘gremia’ en onderling de banen verdelen. (meer…)

Over onbenul en gekte

Karl Dittrich is voorzitter van de Vereniging van Universiteiten. Ik weet niet of dat een baan van betekenis is maar hij zegt in het blad Didaktief wel een paar dingen die vermeldenswaard zijn. Over de onderwijskunde: ‘In het onlangs verschenen sectorplan Onderwijswetenschappen wordt geconstateerd dat het onderzoek in deze en aanpalende disciplines heel weinig gericht is op de problemen die docenten en leerkrachten in hun praktijk ondervinden. Dat is eigenlijk een schande. De Nederlandse onderwijsonderzoekers hebben wereldwijd een heel grote naam, maar hun impact op het onderwijs in Nederland is miniem.’(Didaktief, maart 2015) (meer…)

Een duidelijke koers

Voor buitenstaanders moet de discussie over de rekentoets wel lijken op een bizarre klucht. Frappant is daarbij dat wanneer nu eens één keer alle onderwijsorganisaties op één lijn zitten, de regeringspartijen toch de invoering doorzetten. Waarom? Geen idee, zou je zeggen want zelfs iemand als staatssecretaris Dekker kan hier geen goede sier mee maken. Hij kan weten dat als het veld niet positief is over onderwijskundige maatregelen deze nooit met succes worden ingevoerd. (meer…)

Certamen Septentrionale op de Lindenborg

Wat was het woensdag 11 februari op de Lindenborg een inspirerende en intellectueel uitdagende dag! Voor alweer de vierde keer werd daar de Noordelijke Vertaalwedstrijd Grieks en Latijn voor gymnasiasten uit de bovenbouw gehouden. Er kwamen van 17 verschillende scholen uit de drie Noordelijke provincies ruim 70 leerlingen uit vijfde en zesde klassen, samen met hun ca. 30 docenten klassieke talen. (meer…)