Vrienden van het Gymnasium

Latest Posts

D-day

Het zal heus  niet het gevolg zijn van mijn vorige column maar ik ben er niet minder blij om: eindelijk schudden leraren het juk van de regenten af en gaan hun eigen belangen zelf behartigen. Meer dan veertig jaar lang is het onderwijsbeleid de speelbal geweest van regenten en managers en zijn onderwijzers en leraren behandeld als pionnen en gewillige slachtoffers. (meer…)

Nu doorpakken

Het gaat om het feit dat de onderwijsbonden de benoeming van de populaire meester Jan van de Ven tot voorzitter van de Onderwijscoöperatie hebben geblokkeerd. Ook BON heeft zich verontwaardigd getoond over het gedrag van de oude bonden. En terecht. Al meer dan dertig jaar dienen de bonden namelijk niet de belangen van hun leden. (meer…)

Goede scholen

Het aantal oud-leerlingen van de H.B.S. slinkt gestaag en hetzelfde geldt, a fortiori,  voor oud-leraren.

In NRC Handelsblad van 21 september wordt aandacht besteed aan een boek van Henk Steenhuis en Roelof Bouwman, met de titel Wij van de hbs , waarin heel positief geoordeeld wordt over dat oude schooltype.

Terecht uiteraard. De middelbare scholen van voor de Mammoet boden een breed vakkenpakket en stelden hoge eisen en ik durf wel te stellen dat er omstreeks 1950 nergens ter wereld zo’n hoog niveau bereikt werd in het voortgezet onderwijs.

Helaas hebben de auteurs een zodanig mooie indruk gekregen van de H.B.S. dat ze een aantal minder gunstige aspecten over het hoofd hebben gezien. (meer…)

Twee denkrichtingen

De neiging van buitenstaanders, bij voorbeeld onderwijskundigen, journalisten en managers, om kritisch te zijn over het onderwijs, bestaat al tientallen jaren. Historisch besef ontbreekt meestal. Want ook na talrijke experimenten en aanpassingen blijft de geuite kritiek ongeveer gelijk aan die van vijftig jaar geleden. Let op: ‘Uit meerdere onderzoeken blijkt dat de motivatie van onze tieners ver beneden peil ligt.’ Aldus Ellen van Gaalen in BNde Stem van 9 september. Het ligt, zo meent ze aan het schoolsysteem: ‘Van het ene naar het andere lokaal, van Frans naar geschiedenis en dat soms acht lesuren per dag, vijf dagen in de week. Leerlingen anno 2017 hebben een broertje dood aan het standaard schoolsysteem dat de meeste middelbare scholen erop na houden.’

Ellen van Gaalen heeft een school gevonden waar het beter gaat. De Agora school in Roermond doet het anders:   ‘Op het Agora is het traditionele schoolsysteem overboord gekieperd. Hier hebben leerlingen geen huiswerk, krijgen ze geen cijfers, hebben ze geen rooster, volgen ze geen vakken.’ (meer…)

Onderwicht

Het was meen ik in de jaren tachtig, na het rampzalige beleid van minister Deetman, dat Leo Prick de leraren als ‘losers’ betitelde. Hun situatie is er sindsdien niet beter op geworden en een groep onderwijzers wil nu tot actie overgaan. De werkdruk  is onaanvaardbaar hoog, het salaris is relatief laag en de populariteit van het beroep is gering. (meer…)

Jan kan naar de havo!

Men denke niet dat de uitkomsten van het Inspectieonderzoek dat afgelopen week een belangrijke plaats kreeg in het nieuws, werkelijk nieuws zijn. Al dertig, veertig jaar geleden waren schooladviezen en overgangsbeslissingen van school tot school verschillend, mede afhankelijk van de bekwaamheid en de integriteit van de adviesgevers. (meer…)

Armoe troef?

Basisschoolleraren zijn een actie begonnen voor meer salaris, buiten de vakbonden om ( BN de Stem, 22 maart). Ze werken hard, maken veel kans op een ‘burn-out’ en hun salaris is gedurende langere tijd bevroren geweest. De status van het beroep is vrij laag, zeker voor mannen. Het is een bekend fenomeen: in tijden van bezuinigingen wordt in het onderwijs gekort op de leraarlessen of op het salaris van de onderwijsgevenden. (meer…)

Uitnodiging Algemene Ledenvergadering 2017

Uitnodiging Algemene Ledenvergadering 2017

De Vereniging Vrienden van het Gymnasium nodigt u uit tot het bijwonen van de Algemene Ledenvergadering 2017.

Datum:  zaterdag 17 juni 2017
Tijd: 11:00 – 16:45 uur
Locatie: Teylers Museum (Adres: Spaarne 16   2011 CH Haarlem)

Het Teylersmuseum is het eerste en oudste museum van Nederland en behoort in- en extern tot de top van onze monumenten. Het is opgericht in 1784 als kennisinstituut voor kunst en wetenschap. Naast een rijke collectie historische natuurkundige instrumenten, fossielen en mineralen, munten en penningen  is er een collectie schilder- en tekenkunst ( o.a. Mesdag, Weissenbruch, tekeningen van Michelangelo en Rafael en een tekst/tekenboek van Vincent van Gogh).

Programma

11.00 uur:    Ontvangst op de Rotonde/Voorzaal met koffie en thee
11.30 uur:    Formele gedeelte jaarvergadering in de Gehoorzaal
12.30 uur:    Lunch in de Tuinzaal
13.30 uur     Het middagprogramma omvat een lezing over Pieter Teyler van der Hulst ( 1702-1778) en het Teylersmuseum en een rondleiding Hoogtepunten van de collecties.
15.30 uur:    Borrel op de Rotonde/Voorzaal
16.30 uur     Afsluiting

Bereikbaarheid

Het Teylersmuseum ligt ongeveer 10 minuten lopen van Centraal Station Haarlem.
Naastgelegen aan het museum ligt parkeergarage  De Appelaar.

Kosten

Deelname aan deze dag is voor leden van de Vrienden van het Gymnasium (en eventueel hun partner) kosteloos. Van overige introducés wordt een bijdrage in de kosten gevraagd, tenzij ze lid worden.
Vergeet u uw museumkaart niet mee te nemen?

Opgave

Uiterlijk 7 juni a.s. op:  info@gymnasiumnu.nl  onder vermelding van:  naam en adres  én museumkaart ja/nee.

Na opgave ontvangt u uiterlijk een week van tevoren het definitieve programma en de stukken voor het formele gedeelte per e-mail.

Drie leuke dingen voor de mensen

De dyslexiehoogleraar Anna Bosman  van de Radboud Universiteit in Nijmegen zegt dat dyslexie een gevolg is van slecht onderwijs. ‘Er wordt te weinig geoefend en er moet ouderwets gestampt worden’, meent zij. En ze krijgt bijval van collega-wetenschappers. ( BNDe Stem 9 febr. 2017).

De groei van het dyslexie-probleem ging ongeveer gelijk op met de afbraak van het klassikale, gedisciplineerde onderwijs in de jaren zeventig en tachtig van de vorige eeuw. Het zijn blijkbaar communicerende vaten. Een belangrijke factor is geweest dat dat de pedagogische academie veel minder kwaliteit had en aantrok dan de oude kweekschool. (meer…)