Vrienden van het Gymnasium

Latest Posts

Tekenreeks

De Tekenreeks zoals weergegeven op de adresdrager (rechtsboven, onder het Sandd-logo)

De tekenreeks bestaat uit 12 elementen, gescheiden door “ – ”, met de volgende betekenis:

Nr met voorbeeld en uitleg:

  1. 9876         lidmaatschapsnummer (N.B. dit is een voorbeeld; niemand heeft dit nummer!)
  2. inc            het lid heeft een voor het lopende jaar werkzame incassomachtiging verstrekt
    N.B.:   een incassomachtiging wordt meestal pas werkzaam in het kalenderjaar na de verstrekking ervan als het element leeg is, is er geen werkzame incassomachtiging voor dit jaar
  3. geb           de geboortedatum van het lid ontbreekt in onze administratie
    de junior- of seniorkorting op het contributietarief is dan niet van toepassing
    als het element leeg is, is dit item in orde
    dat geldt ook voor de volgende elementen
  4. tel             het telefoonnummer ontbreekt in onze administratie
  5. mail          een mailadres ontbreekt in onze administratie
    als telefoonnummer en mailadres ontbreken, zijn we machteloos, als na een
    niet doorgegeven verhuizing Amphora niet kan worden bezorgd.
    Dat komt nogal eens voor.
  6. iban          in onze administratie ontbreekt een geldig IBAN
    Meestal is dat het gevolg van een wijziging van het bankrekeningnummer.
    h.b. bij een lopende incassomachtiging is het van belang dat door te geven.
  7. 2012(€20)  Er is een betalingsachterstand van € 20 over het contributiejaar 2012.
    2012(€15)  Er is een betalingsachterstand van € 15 over het contributiejaar 2012.
    2012(€5)    Er is een betalingsachterstand van € 5 over het contributiejaar 2012.
    Meestal betreft dit een junior- of seniorlid dat het junior- of seniortarief heeft
    toegepast, terwijl de geboortedatum ontbreekt in onze administratie.
    2012 is in 2016 het oudste (eventueel) gepresenteerde jaar:
    de jongste 5 jaren worden getoond. In 2017 beginnen we dus met 2013, etc.
  8. 2013(…     idem (mutatis mutandis), voor 2013
  9. 2014(…     idem, voor 2014
  10. 2015(…     idem, voor 2015
  11. 2016(…     idem, voor 2016
  12. lj               het lid heeft (helaas) opgezegd; dit is het Laatste Jaar van zijn lidmaatschap

Aanvulling van ontbrekende gegevens is altijd welkom, bij voorkeur via info@gymnasiumnu.nl
Vermeld dan (a.u.b.) uw lidmaatschapsnummer (of toch minstens uw postcode)
Betaling van achterstallige contributie:
IBAN: NL29 INGB 3127 00
t.n.v.: Vrienden van het Gymnasium
o.v.v.: lidmaatschapsnummer & betrokken contributieja(a)r(en)
Bij aanvulling van gegevens en/of betaling wordt de tekenreeks met terugwerkende kracht aangepast.
Betaling van (iets) meer dan de (geringe) verplichte contributie is welkom.
Bij een machtiging kan men ook aangeven, hoeveel er (eventueel) meer geïncasseerd mag worden.

Nieuwe omgeschoolde leraren

In twee afleveringen ( 28 februari en 7 maart 2018 in NRC Handelsblad) presenteerde Japke-d  Bouman, aan de hand van ‘leraar van het jaar 2017’ Conrad Berghoef, het ergste onderwijsjargon dat in omloop is. Bijv. ‘activerende didaktiek’, ‘vraaggestuurd onderwijs’, ‘gepersonaliseerd onderwijs’, ‘stakeholders’, ‘excellent onderwijs’ enz.

Wie in het onderwijs werkt zal het meteen herkennen en nog tal van andere voorbeelden kunnen noemen. Het is heel erg. Ik werd vooral getroffen door het volgende. De interviewer vraagt: “Wie bedenken al die modetermen dan?’ (meer…)

Een onverwachte ervaring

Ik kan mij niet herinneren dat ik uitspraken van een minister of politicus met zoveel instemming heb gelezen als die van minister Slob over het beroepsonderwijs in BNdeStem  van 9 februari j.l. Na vele jaren van nietszeggende frases en holle leuzen over het onderwijs  eindelijk iemand die iets zegt dat ècht overkomt. Zo heel anders dan het type Marleen Barth dat bij de regeringspartijen  van de afgelopen decennia zo rijk vertegenwoordigd was op het terrein van het onderwijs. Die mensen hebben ervoor gezorgd dat het onderwijs steeds ‘groter’ werd in omvang en steeds langduriger in levensjaren.

De kwaliteit van het onderwijs, al vanaf de basisschool, werd zichtbaar lager, evenals de status van de onderwijsgevenden. Opleidingen die vroeger alleen haalbaar waren voor de allerbeste leerlingen, kwamen nu beschikbaar voor leerlingen met middelmatig talent. (meer…)

D-day

Het zal heus  niet het gevolg zijn van mijn vorige column maar ik ben er niet minder blij om: eindelijk schudden leraren het juk van de regenten af en gaan hun eigen belangen zelf behartigen. Meer dan veertig jaar lang is het onderwijsbeleid de speelbal geweest van regenten en managers en zijn onderwijzers en leraren behandeld als pionnen en gewillige slachtoffers. (meer…)

Nu doorpakken

Het gaat om het feit dat de onderwijsbonden de benoeming van de populaire meester Jan van de Ven tot voorzitter van de Onderwijscoöperatie hebben geblokkeerd. Ook BON heeft zich verontwaardigd getoond over het gedrag van de oude bonden. En terecht. Al meer dan dertig jaar dienen de bonden namelijk niet de belangen van hun leden. (meer…)

Goede scholen

Het aantal oud-leerlingen van de H.B.S. slinkt gestaag en hetzelfde geldt, a fortiori,  voor oud-leraren.

In NRC Handelsblad van 21 september wordt aandacht besteed aan een boek van Henk Steenhuis en Roelof Bouwman, met de titel Wij van de hbs , waarin heel positief geoordeeld wordt over dat oude schooltype.

Terecht uiteraard. De middelbare scholen van voor de Mammoet boden een breed vakkenpakket en stelden hoge eisen en ik durf wel te stellen dat er omstreeks 1950 nergens ter wereld zo’n hoog niveau bereikt werd in het voortgezet onderwijs.

Helaas hebben de auteurs een zodanig mooie indruk gekregen van de H.B.S. dat ze een aantal minder gunstige aspecten over het hoofd hebben gezien. (meer…)

Twee denkrichtingen

De neiging van buitenstaanders, bij voorbeeld onderwijskundigen, journalisten en managers, om kritisch te zijn over het onderwijs, bestaat al tientallen jaren. Historisch besef ontbreekt meestal. Want ook na talrijke experimenten en aanpassingen blijft de geuite kritiek ongeveer gelijk aan die van vijftig jaar geleden. Let op: ‘Uit meerdere onderzoeken blijkt dat de motivatie van onze tieners ver beneden peil ligt.’ Aldus Ellen van Gaalen in BNde Stem van 9 september. Het ligt, zo meent ze aan het schoolsysteem: ‘Van het ene naar het andere lokaal, van Frans naar geschiedenis en dat soms acht lesuren per dag, vijf dagen in de week. Leerlingen anno 2017 hebben een broertje dood aan het standaard schoolsysteem dat de meeste middelbare scholen erop na houden.’

Ellen van Gaalen heeft een school gevonden waar het beter gaat. De Agora school in Roermond doet het anders:   ‘Op het Agora is het traditionele schoolsysteem overboord gekieperd. Hier hebben leerlingen geen huiswerk, krijgen ze geen cijfers, hebben ze geen rooster, volgen ze geen vakken.’ (meer…)

Onderwicht

Het was meen ik in de jaren tachtig, na het rampzalige beleid van minister Deetman, dat Leo Prick de leraren als ‘losers’ betitelde. Hun situatie is er sindsdien niet beter op geworden en een groep onderwijzers wil nu tot actie overgaan. De werkdruk  is onaanvaardbaar hoog, het salaris is relatief laag en de populariteit van het beroep is gering. (meer…)

Jan kan naar de havo!

Men denke niet dat de uitkomsten van het Inspectieonderzoek dat afgelopen week een belangrijke plaats kreeg in het nieuws, werkelijk nieuws zijn. Al dertig, veertig jaar geleden waren schooladviezen en overgangsbeslissingen van school tot school verschillend, mede afhankelijk van de bekwaamheid en de integriteit van de adviesgevers. (meer…)

Armoe troef?

Basisschoolleraren zijn een actie begonnen voor meer salaris, buiten de vakbonden om ( BN de Stem, 22 maart). Ze werken hard, maken veel kans op een ‘burn-out’ en hun salaris is gedurende langere tijd bevroren geweest. De status van het beroep is vrij laag, zeker voor mannen. Het is een bekend fenomeen: in tijden van bezuinigingen wordt in het onderwijs gekort op de leraarlessen of op het salaris van de onderwijsgevenden. (meer…)